sunnuntai 10. lokakuuta 2010

FYSIIKKA

Urakka 1.:  LIIKE

TEHTÄVÄ 1.:  
Ota itsellesi pari. Pyytäkää opettajalta kaksi vedellä täytettävää vesi-ilmapalloa. Täyttäkää toinen pallo mahdollisimman täyteen ja toinen noin puolta vähemmällä vesimäärällä (eli puolta pienemmäksi). Tehkää koe seuraavien ohjeiden mukaisesti:

  1. Kirjoittakaa Word-dokumenttiin ENNUSTE, eli mitä tapahtuu, kun pudotatte molemmat pallot samalta korkeudelta. Miettikää aikaa, joka kuluu pallojen putoamiseen sekä pallojen koon (eli painon) vaikutusta putoamiseen. Tallentakaa dokumenttinne nimellänne kansioon nimeltä LIIKE.
  2.  Menkää ulos ja pudottakaa pallot samalta korkeudelta. Mitä tapahtuu? Pohtikaa ja verratkaa pallojen putoamista.ENNEN ULOS MENOA kirjoittakaa dokumenttiinne kuvaus mitä tapahtui ja pohtikaa syitä siihen miksi näin tapahtui. 
  3. Lukekaa alla oleva teksti. Tehkää sitten TEHTÄVÄ 2.
 Liike
Kohtaamme päivittäin erilaisia liikeilmiöitä. Lehti heiluu tuulessa, pallo vierii alas mäkeä, autot kulkevat tiellä, oppilaat kävelevät kouluun ja liikuntatunnilla pelaamme sählyä. Emme tarvitse erikoisvälineitä nähdäksemme näiden havaintojen näkemiseen. 

Koulupäivän aikana tai vapaa-ajalla liikumme usein eri tavoin; kävelemme paikasta toiseen, pelaamme jääkiekkoa, metsästämme ja ajelemme mopoilla. Nämä kaikki toiminnot ovat liikettä eli liikkuvien kappaleiden välisiä vuorovaikutuksia ja näistä vuorovaikutuksista aiheutuvia muutoksia liikkeissä

Liikettä tarkastellaan aina liikkuvan kappaleen etenemistä (esim. auton), suhteessa toiseen kappaleeseen (paikallaan olevaan maahan). Eli auton ajaessa maantiellä auton liikettä tarkastellaan suhteessa paikallaan olevaan Maahan. 

Fysiikassa puhutaan usein kappaleiden liikkeistä.  Kappaleilla tarkoitetaan mitä tahansa liikkujaa. Kävelijä, pyörä, auto, pölyhiukkanen, planeetta tai joessa virtaava vesi ovat fysiikan mukaan liikkuvia kappaleita.

Kappaleet voivat edetä, pyöriä, värähdellä ja virrata. Pesäpallopeliä seuratessa katsojia kiinnostaa se mihin pallo lentää. Valmentajaa kiinnostaa se millaista pallon käyttäytyminen sen liikkeen aikana.  Onko palossa kierrettä, onko kyse korkeasta pallosta vai laakapallosta vai pomppiiko pallo? Pallon liike paikasta toiseen on siirtymää eli vuorovaikutusta suhteessa toisiin kappaleisiin. Muut pallon käyttäytymisen muodot ovat erilaisia pyörimistapoja jotka antavat liikkeelle eri ominaisuuksia.

Fysiikassa pallon liikettä kuvatessa ajatellaan sen massan (eli painon) keskittymistä yhteen pisteeseen. Massa on kappaleen ominaisuus, joka kuvaa kappaleen sisältämän aineen määrää (muistele vesi-ilmapalloja).  Massan tunnus on m, ja sen yksikkö on kilogramma (1 kg)

Liike on siis ilmiö, joka voi tapahtua kappaleelle.
Liike on suhteellista: kappaleen liike tapahtuu aina jonkin toisen kappaleen suhteen.

TEHTÄVÄ 2.Kertaus! Mene tehtävään TÄSTÄ!
TEHTÄVÄ 3.
1.   Lue opettajan antama artikkeli.
2.   Etsi siitä käsitteitä, joiden merkityksen tiedät. Kirjoita käsitteet ja niiden merkitykset vihkoosi.
3.   Etsi seuraavaksi käsitteet joiden merkitystä et tiedä. Arvaa näiden käsitteiden merkitykset ja kirjoita ne vihkoosi

Liiketilat ja niiden kuvaaminen

LIIKEEN OMINAISUUDET:
Liikettä kuvataan erilaisin ominaisuuksin.
Liike voi olla:
tasainen – muuttuva
nopea – hidas
suoraviivainen - käyräviivainen. 

Tasainen ja muuttuvaa liike:

Tasaisessa liikkeessä kappaleen nopeus ja suunta eivät muutu. Esimerkiksi avaruusaluksen liike on tasaista, koska aluksen nopeus ja liikesuunta pysyvät samana.

KATSO ESIMERKKI TÄSTÄ!

 Muuttuvassa liikkeessä kappaleen nopeus ja kulkusuunta muuttuvat jatkuvasti. Esimerkiksi mutkaista tietä ajavan auton liike on muuttuvaa, koska auton nopeus ja kulkusuunta muuttuvat jatkuvasti. Auto kiihdyttää ja hidastaa sekä kääntyy mutkissa.

Nopea ja hidas liike:

Nopeus on suure, joka kuvaa, kuinka pitkän matkan kappale siirtyy tiettynä aikana.

Matkan ja siihen käytetyn ajan riippuvuutta voidaan kuvata koordinaatiossa.

Tasaisella nopeudella liikkuva kappale kulkee yhtä pitkinä aikaväleinä (esim. tunnissa)
aina yhtä pitkän matkan.

Jos kappale kulkee tasaisesti, sen nopeus saadaan lasketuksi, kun kuljettu matka jaetaan matkaan käytetyllä ajalla.

                     KULJETTU MATKA
NOPEUS =  ----------------------------
                     KÄYTETTY AIKA

Kuljetun matkan mittayksikkö on metri ja käytetyn ajan mittayksikkö on sekunti, nopeuden mittayksikkö on siis metriä sekunnissa eli m/s. Usein nopeuden mittayksikkönä käytetään myös kilometriä tunnissa km/h. Tämä on useille tuttu asia esimerkiksi autojen nopeusmittareista ja nopeusrajoituksista.

Muuttuva liike: Yleensä liike ei ole tasaista vaan se, esimerkiksi ajettaessa autolla, vaihtelee. Ajomatkan aikana joudutaan pysähtymään, hidastamaan tai kiihdyttämään. Jos tarkastellaan esimerkiksi ajomatkaasi mopolla koulusta kotia, nopeusmittarisi lukemat vaihtelevat. Tällöin on järkevää ajatella mikä on keskinopeutesi

Keskinopeudeksi sanotaan nopeutta jonka kappaleella, esimerkiksi mopolla tai autolla olisi ollut, jos se olisi kulkenut tasaisella nopeudella tällä matkalla.

                                KULJETTU MATKA
KESKINOPEUS = ------------------------------
                              SIIHEN KÄYTETTY AIKA


TEHTÄVÄ 4.: Kirjoita vihkoosi esimerkki tasaisesta liikkeestä.
TEHTÄVÄ 5.: Yhdistä kappaleet ja sille mahdollinen nopeus. Tehtävään TÄSTÄ.
                

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti